No worries mate

11 oktober 2015 - Sydney, Australië

Eén week verder en de zorgen blijken overbodig. Het is niet zo dat alles 'easy going' vanzelf gaat, maar mijn extreme zorgen waren overdreven en niet nodig. De groep is een mix van veertig totaal verschillende mensen. Een moeilijke groep werd ons achteraf verteld omdat er veel mensen in zaten die elkaar van thuis al kenden. Totaal verschillende mensen dus: de één besteed het liefst al zijn geld aan feesten, de ander is het liefst de hele dag alleen. Dan is te verwachten dat de groep zich opsplitst in kleine subgroepen.
Samen met vijf andere meiden vorm ik ook zo'n 'groep'. Allemaal totaal verschillend, van 18 tot 29 jaar, maar we hebben het wel heel gezellig.

Een korte samenvatting van mijn week:
Maandag hebben we een citywalk door Sydney gedaan. Dinsdag een cruise door de haven waar ik zo zeeziek werd dat ik met een ander meisje naar de kust ben gezwommen. Daarna voor twee nachten naar een ander hostel bij het strand. Woensdag een informatie ochtend. Donderdag 'sandboarden': op een plankje van zandheuvels glijden, plus een wandeling langs de kust waar ik de staart van een walvis heb gezien! Vrijdag dolfijnen spotten en een wandeling in een National Park waar we een haai onder water hebben gespot. Zaterdag als afsluiting een kroegentocht door Sydney. Genoeg leuke dingen dus!

Toch was deze week niet wat ik ervan verwacht had. In reviews van de reisorganisatie die deze week organiseerde, is te lezen dat mensen 'de beste week van hun leven hebben gehad', 'vrienden voor het leven hebben gemaakt', en 'de groep hun nieuwe familie is geworden'. Ik weet niet wat voor fantastische groepen dat moeten zijn geweest, maar ik kan dit niet beamen. Ik heb zeker wel leuke mensen ontmoet met wie ik na deze week in contact blijf, maar mijn nieuwe familie? Nee, echt niet.
En misschien heb ik het dan niet getroffen, of misschien waren de reviews iets te overdreven, eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit.
Wat ik deze week wel heb gevonden is mijn rust en een plan voor de komende maanden. Daarnaast heb ik geleerd dat met reizen iedereen dezelfde leeftijd heeft en dat het toch wel fijn is om af en toe in je eigen taal te kunnen communiceren.

Het plan voor de komende maanden, te beginnen met volgende week: morgen begint het vijfdaagse surfkamp waarvoor ik me heb ingeschreven. Heel veel zin in! Na deze week ga ik de oostkust doen per bus. Het is een busmaatschappij die hop-on hop-off reizen organiseert: stap uit wanneer je wilt, en bepaal zelf hoelang je ergens blijft. Dus geen georgasniseerde groepsreis, wat ik niet meer wil omdat je toch vast zit aan activiteiten en bepaalde mensen. De oostkust zal ongeveer één tot anderhalve maand duren. Daarna wil ik naar Nieuw Zeeland voor ongeveer anderhalve maand. Dan terug naar Australië en een baan zoeken. Daarna naar Zuidoost-Azië voor 2/3 maanden.
Ik ben blij dat ik nu een globaal plan heb, ook al komt er waarschijnlijk niks van terecht en denk ik er over een paar weken wel anders over. Wat ik wel weet is dat het goed gaat komen, en zo niet dan is het ook goed. No worries mate!

1. Marco:
    11 oktober 2015
    Mooi reisschema! Het begint allemaal met een ambitieus plan. En dat het allemaal uiteindelijk net iets anders gaat ... so be it. Have fun!
  2. Sjanie Blanken:
    Beste Marike,

Wij vinden het heel stoer wat je doet.

Fijn dat je nu een globaal plan hebt.

Je zult vast nog wel leuke mensen ontmoeten, waarmee je iets kunt ondernemen.

Groet

Sjanie en Kees
  3. Wim Visser:
    11 oktober 2015
    Hil en ik zijn blij dat je je evenwicht hervonden hebt. Als je met anderen optrekt, is het logisch dat je een bescheiden groep je hebt die elkaar tot steun kan zijn. In je moers taal praten is altijd prettig en geeft een vertrouwd gevoel.
    Je hele reis is als surfen. Spannend, wankel en een uitdaging om toch staan te blijven. Nieuw-Zeeland in de zomer is slim. Zuidoost-
    Azië is altijd zomer, hoewel het noorden van Vietnam, Thailand etc. rond de jaarwisseling koele nachten kunnen hebben.
    Blijf op de plank en geniet van de prachtige oostkust.

Groetjes van Hil en Wim.
  4. Jacqueline Blanken:
    13 oktober 2015
    Hoi Marike. Leuk om op de hoogte te zijn wat je doet. Het lijkt me wel lastig om te bepalen wat je steeds gaat doen omdat er zoveel te doen is en niets moet. Het is wel een uitdaging om alles eruit te halen wat erin zit. Veel plezier deze week. Don t hurry be happy!
  5. Rino en Pia:
    13 oktober 2015
    Hoi Marike,
    Gelukkig heb je je draai een beetje gevonden en heb je een hoop leuke dingen in het verschiet.
    Veel plezier
    Groet Rino en Pia