Waar ben ik aan begonnen?

4 oktober 2015 - Sydney, Australië

Die vraag stel ik mezelf elke dag minimaal tien keer. Het antwoord: geen idee. Ik weet niet waar ik aan begonnen ben, wat ik kan verwachten of wat ik ga zien en met wie. En dat 'niet-weten' valt me zwaar. Ik heb hier ook genoeg tijd om over dat onbekende na te denken, en dan vooral te piekeren. Wat als het niet leuk wordt? Wat als ik niemand ontmoet waarmee ik het goed kan vinden? Hoe ga ik een baan vinden? Dat soort gedachtes gaan constant door mijn hoofd. Dat zal iedereen hebben, maar hier, bij Bert en Sue heb ik heel veel tijd om daar over na te denken en dat is voor de zenuwen niet echt bevordelijk.

En het is heus niet zo dat ik de hele dag in de zon lig na te denken over dit soort dingen. Bert en Sue laten me van alles zien. Zo hebben ze me dinsdag en woensdag rond gereden in de auto langs allerlei prachtige stranden. Donderdag zijn we met de ferry naar Sydney gevaren en vrijdag hebben we de Blue Mountains bezocht. Genoeg gedaan dus. En de omgeving is hier spectacular en totaal anders als in Nederland. De exotische dieren lopen hier rond het huis en tropische vogels vliegen soms naar binnen!

Zaterdag ben ik alleen naar Sydney gegaan. Een prachtige stad met heel veel mooie parken en leuke wijken. Ik ben drie keer verdwaald en heb bij elkaar ruim 20 km gelopen. Maar het was het wel waard. Ik heb heel veel gezien en gedaan. En het was ook even lekker om even weg te zijn en niet beleefd te hoeven zijn. Maar ik realiseerde me ook dat ik het sociale contact met leeftijdsgenoten mis. Ik dacht dat ik goed alleen kon zijn, en dat kan ik opzich ook, maar een week is te lang. En natuurlijk, ik ben niet alleen, ik zit met Bert en Sue in hetzelfde huis. Het leeftijdsverschil is echter te groot (ze zijn in de zeventig) dus ik voer niet de gesprekken die ik echt interessant vind en maak niet de grappen waar ik echt om moet lachen.

Het is wel leuk om te zien dat Bert en Sue het ontzettend leuk vinden dat ik hier ben. Bert is een man die overal zijn woordje over klaar heeft en me de oren van het hoofd kletst. Sue is ook een kletskous maar vooral heel zorgzaam. Elke ochtend staat er een ontbijtje klaar met brood, yoghurt, jus, thee, jam, kaas en heel veel fruit. Als we s middags ergens heen gaan, zorgen ze er altijd voor dat we ergens nog wat gaan drinken of eten. Een wijntje of een kopje thee met gebak: want Marike moet goed eten. Dus als ik zeg dat ik geen taartje hoef, krijg ik toch een taartje. Of als ik een keer laat vallen dat ik van witte wijn hou, krijg ik vervolgens elke dag de vraag of ik misschien een wit wijntje wil? Ja ik word hier goed verwend en dat zal vanaf morgen (maandag) wel anders zijn.

Morgen begint het backpackersprogramma van 'Ultimate Oz'. Ik ben gister langs het hostel gelopen waar we zullen slapen en het is enorm! Het ligt in een straat met allemaal andere hostels en backpackers accomodaties. Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel zenuwwachtig ben voor maandag. Ik zal een van de jongste zijn en ben benieuwd of ik aansluiting vind bij de groep.

Hoe dan ook: maandag begint mijn avontuur pas echt, en dan zal ik erachter komen waar ik nou echt aan begonnen ben. Ik ben benieuwd!

1. Mam Linda:
    4 oktober 2015
    En zo is het. Mooi geschreven.
  2. Wim Visser:
    Beste Marike,

Hil en ik kennen Sydney en omgeving een beetje. Alles wat je beschrijft is heel herkenbaar. De gastvrijheid van Bert en Sue is altijd geweldig. Bijna tien jaar geleden zijn oma Leny. tante Els en Hil nog op bezoek geweest. Ook hun herinneringen komen overeen met die van jou.
    En morgen gaat het echt beginnen. Realiseer je je dat je al een week voorsprong hebt op de anderen. Je kan je wat beter richten op goede contacten dan de absolute beginners. Heb vertrouwen in je zelf en leg voor jezelf de lat niet te hoog. Over een paar weken ben je vis in de vijver en zul je ontdekken, dat je zorgen overbodig waren. Veel plezier,

Hil en wim.
  3. Ellie:
    4 oktober 2015
    Hoi Marike, je bent in ieder geval begonnen aan een blog waaruit blijkt dat je talent voor schrijven hebt! En je bent eerlijk over/naar jezelf, knap hoor. Go for it girl!
  4. Marja:
    4 oktober 2015
    Hoi Marike, mooi verhaal geschreven! Ik geloof best dat het heel spannend voor je is, maar niet te veel piekeren het gaat vast wel goed komen! Veel plezier
    Groetjes Marja
  5. Berthilde:
    Ha lieve Marike,
    Wat een avontuur waar jij bent ingestapt. Ik vind je een topper dat je dit doet. Het is een hele verandering en dat lees ik ook in je verhaal. Kijk nu al uit naar je volgende blog. Succes en liefs van ons!
  6. Wilma:
    Lieve Marike,
    Fijn om van je te horen. Stiekem keek ik er al naar uit. Het avontuur is begonnen. Weet dat alle begin moeilijk en spannend is. Wat ben je de eerste week goed opgevangen, leuk zoals je het beschrijft. Ik zie het al helemaal voor me.
    Voor komende week succes. Bedenk dat de meeste backpackers net zo onzeker zijn als jij. Probeer er ook van genieten. Ook ik kijk alweer (stiekem) uit naar je volgende blog. Liefs
  7. Angela en Henny:
    5 oktober 2015
    Hoi Marike,

Wat een warm welkom bij Bert en Sue het is fijn om zo te starten.
    Natuurlijk is het allemaal spannend voor je maar wij weten haast wel zeker dat je leuke mensen gaat ontmoeten dat zal deze week blijken .We horen van je .Succes en liefs
  8. Nelke:
    5 oktober 2015
    Ha Marike,

Fijn door jou ogen een werelddeel voorbij te zien trekken dat ik nooit zal bezoeken. Bewondering voor de manier waarop je schrijft en de inhoud. Komt goed liefje. De eerste kennismaking zit er op. Op naar de volgende ronde. Lfs Nelke